2 Mayıs 2014 Cuma
Neden ISO 9001 sertifikalı olmak harika bir fikirdir?
Neden tüm dünyada sadece 1.300.000 ISO 9001 sertifikalı kuruluş mevcut? Kuruluşlar sertifikalı olmanın zor olduğunu mu düşünüyor? Neden çok az sertifika var? Eğer kendimize karşı dürüst olursak, cevabı bulmak zor olmayabilir. Öyle ki kendimize doğru soruları sormuyoruz, belki daha da zorlarını ve süreçlere odaklanmıyoruz.
Tüm işletmeler aslında birer küçük ve orta ölçekli işletmelerdir, evet 20.yy öncesinden beri var olan otomobil fabrikaları ya da uluslararası fast food zincirleri bile. Tüm işletmeler büyür, durgunlaşır ve söylemesi kötü ama küçülür. Hiçbiri gerçekten olgunlaşmamıştır.
Neden ISO 9001 sertifikası almak avantajlıdır? Yollarını sayalım
Yaptığınız her şey,
müşteri memnuniyetini hedeflemektedir. Siz, rekabet ortamında müşterilerin
kendi ürününüzü veya hizmetinizi tercih etmesini isterseniz. Bir yerlerde başarılı
olduğunuzdan emin olmanızda size yardımcı olacak kapsamlı sistemler mevcuttur
ama ISO 9001 özeldir. ISO 9001, ne tür işletme veya kuruluş olursa olsun
kaostan bir düzen yaratmak için size yardımcı olur. Eğer kalite yönetim
sistemini takip ederseniz bunu sağlayabilirsiniz.
Böylelikle müşteri memnuniyetini sağlamak için neye ihtiyacınız olduğunu
bileceksiniz ve müşteriniz mutlu olduğu zaman işletmeniz, işletme olarak
kalacaktır.
1.
Müşterileriniz,
kendi ihtiyaçlarının karşılanmasını bekler. Eğer karşılanmazsa başka bir
işletmeyi tercih ederler. Sadece müşteriyi memnun etmek adına veya müşteri
istiyor diye ISO 9001 belgesi de almayın, bu defa sadece para kazanma aracı
olarak belge sahibi olursunuz. Belgeye sahip olduğunuz halde, müşteri
isteklerini yerine getirmediğiniz vakit müşteri farklı bir firmayı tercih
edebilir.
2.
Kalite
Yönetim Sisteminin asıl noktası teklifleriniz ile müşterilerinizin
memnuniyetini arttırmaktır. Kalite, müşteri beklentileri için ne yapacağınız
anlamına gelir. Müşterilerin sadece belirtilen gereksinimlerini
karşılamazsınız, benzerilerini de. Bir kalite yönetim sistemiyle şikâyetler ve
çözümü için ne yapılacağı konusunda da deneyim kazanırsınız. Eğer bir yerde
işleyen bir kalite yönetim sisteminiz varsa, müşteri beklentisinin ne olduğunu
bilir ve teminini gerçekleştirirsiniz. Sonuçta ortaya çıkan müşteri
memnuniyetidir.
3.
Sertifika
sahibi olmak yeni müşterilerin kazanılmasına yardımcı olur. Bir ISO 9001
sertifikası ile kalite sertifika reklamı yapabileceğinizi söylememize gerek
bile yok. ISO 9001 sertifikası yeterliliğine sahip olması gereken şirketler,
yaptığınız işe ikinci kez bakmadan reklamlarınıza cevap verecek ve pazar sahanız
büyüyecektir.
4.
Müşteri
memnuniyetini devam ettirmek için hangi kararın verileceği nasıl bilinir?
Kullanılan ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi standartları, denetim ve süreç
kontrollerinde verilere dayalı bilgi toplamada ve karar verme konusunda size
yardımcı olur. İçinizden gelen ses değildir.
En iyi hammaddeye sahip olduğunuzdan nasıl emin olabilirsiniz?
5.
Dış
etkilerden kopuk hiçbir iş yoktur ve muhtemelen ürün yaratmak için bir
tedarikçiden hammadde ihtiyacınız olacaktır. Evet, eğer işletmeniz hizmet esaslı ise tedarikçelere ihtiyacınız
vardır. İnsanlar için uygun bir hammadde ile tedarik önemlidir çünkü
ihtiyacınız olan uygunluk müşterinizi tatmin edebilir. Muhtemelen alım
yapacağınız firmanın ISO 9001 sertifikasına sahip olmasını dikkate alacaksınız
çünkü bilirsiniz ki alacağınız hammadde muhtemelen daha az maliyetlidir. Neden?
Çünkü ürün daha az atık ve tasarrufla imal edilerek size gelecektir.
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi işletme içi için ne yapar?
6.
Bir kalite yönetim sistemi standardı işletmenizin ve ürün
kalitenizin gelişimine yardımcı olur. Kalite
Yönetim Sistemi, ham malların
alınmasından itibaren ürünün teslim ve hizmet kalite seviyesini arttıracaktır. Peki
kalite nedir? Kalite için birçok tanım vardır ancak en iyi tanımı Philip Crosby
ve Joseph Juran yapmıştır. Crosby, "gereklerine uygunluk"; Juran ise
"kullanıma uygunluk" olarak tanımlamaktadır.
7.
Müşterilerinizi elde tutmak için işlemlerinizde tutarlı olmanız
gerekmektedir. Dünya üzerinde nerede olursa olsun herkes tüm MacDonald's Big
Mac'inden tamamıyla aynı burger beklentisi içerisindedir. Tutarlılık
tanımı, MacDolad's Big Mac'inde
gördüğümüz "azaltılmış değişim"dir. Müşteriniz, ürününüzden her zaman
aynı boyut, hoşgörü, ağırlık ve faaliyeti beklemektedir. Süreçlerinizin
kontrolü ile "azaltılmış değişimi" yaratırsınız. Eğer bunu
kullanıyorsanız, ISO 9001 Kalite Yönetim Sisteminiz size, sizin hedefiniz,
ölçütleriniz, prosedürleriniz ve çalışma talimatınız ile sağlar.
8.
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi, bir işletmenin verim oranını
arttırmasına, israfın azaltmasına ve dolayısıyla tasarruf etmesine yardımcı
olabilir. Kalite Yönetim Sistemi
standardından mükemmeli beklemek için bir sebep yoktur ancak işletmenizdeki
uğraşınız için "sınırsız mükemmelleştirilebilirlik kalitesi" veya
"sürekli gelişim" mevcuttur. Bu süreç içerisinde gereksiz harcamalar
azaltılacaktır. İsraf, düşük kalite ve verimsizliğin sonucudur. Düşük kalite ve
verimsizlik, değişimler ve tutarsız süreçlerin sonucudur. Düşük kalite ve
verimsizlik para kaybına neden olur. Düşük kalite ve verimsizlik yüzünden
israfa maruz kalmayın. Para kaybetmeyin. Değişikliğin kısıtlanması tutarlılığı
arttırır. Az israf ve tasarruf.
ISO 9001 belgelendirme, Kalite Yönetim Sistemi ile çalışanlarınıza nasıl yardımı olur?
9.
Düşüncelerden biri, ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi standardının
amacı, somut bir şekilde iş ölçümlerini kullanarak, iş süreçlerini belirlemesi
ve tanımlaması gerekliliğidir.
10. Personeliniz
kalite hedeflerinden, ölçümlerinden ve Kalite Yönetim Sistemi'nde kullanılan
süreçlerden faydalanacaktır. Doğru bilgiye sahip olmak personelinizin önemli
olana odaklanmasında yardımcı olacaktır. ISO 9001 sertifikasyonu işletmede
yinelenen aralıklarla denetimlerin gerçekleştirilmesini gerektirir. Bunlar
doğru yapıldığı zaman, personel işlerinin rayına oturmasına ve doğru
odaklanmanın sürdürülmesine yardımı olabilir.
11. ISO
9001 kalite yönetim sistemi kuruluşunuz uygulanmasında aslında çalışanların
güçlendiricisidir. Kalite yönetim sistemi denetimleri kalite hedefleri ve iş
tanımları ile net beklentileri, uygun prosedür ve çalışma talimatları ile
onların işlerini yapacak araçları ve çalışan performansının süreç ölçüm
vasıtasıyla zamanında geri bildirimini sağlar. Her şey bu kadar açık
hazırlandığı zaman, personel stres altında çalışmaz. Sonuç; gelişmiş bir şirket
kültürü ve daha profesyonel kadrodur.